Svensk idrott

Komplettera med styrketräning

styrketräning_282270308

Praktiskt taget alla som utövar en sport eller idrott kan dra nytta av att komplettera sin vanliga träning med styrketräning. Detta är ett väldigt omfattande begrepp och fungerar som ett samlingsnamn för alla former av träning där man utsätter enskilda eller flera av kroppens muskler för belastning.

Somliga kanske är under uppfattningen att styrketräning är något man kan dra nytta av bara om man tränar saker som tyngdlyftning, bodybuilding, eller andra sporter och idrotter där stora muskler är viktigt. Men faktum är att praktiskt taget allt som kräver fysisk aktivitet i någon utsträckning kan förbättras med styrketräning.

Beroende på vilka muskler man vill träna upp kan man vara i behov av olika typer av utrustning. Bland de enklaste sättet att få tillgång till dessa är såklart att börja träna på ett gym. De flesta är nog mer eller mindre medveten om det finns ett sådan där de bor, annars kan man alltid använda sig av sajten Populära Gym där man kan genom karta eller sökfunktion kan se vilka gym som finns närmast ens hem.

Om det är lite väl långt till närmaste gym, ens lokala gym saknar viss utrustning, eller om man helt enkelt vill satsa ordentligt på styrketräning kan det även vara värt att investera lite i egen utrustning. Butiker som Gymkompaniet kan vara till väldigt stor hjälp i dessa fall och är helt klart värt ett besök.

Fördelarna med styrketräning är många men är inte bara begränsade till fysiskt välmående. Det finns även tecken på att ens kognitiva funktioner kan förbättras av styrketräning. Ökad koncentrationsförmåga och bättre minne kan båda komma som positiva resultat av detta. På sajten MåBra kan man läsa om 10 bra anledningar att börja med styrketräning som borde vara attraktivt för alla.

Att styrketräna behöver inte enbart innebära att man tränar med vikter, utan du kan också använda kroppen som motstånd, i viss utsträckning. I början är det dessutom klokt att börja med lätt motstånd. Här under kommer en liten lista på några bra styrkeövningar utan styrkeredskap.

  • Armhävningar. Dessa kan göras på flera olika sätt. Genom att stå på knä i olika vinkel, kan du göra övningen enklare eller svårare. Den traditionella positionen är, att stå med händerna axelbrett isär och fötterna tätt ihop. Böj sedan armarna så att bröstet kommer ner och nuddar marken och sedan upp igen.
  • Knäböj. Kan också göras i olika nivåer, beroende på din fysik. Placera fötterna axelbrett isär och behåll foten helt i marken genom hela böjen. Böj knäna och gå så djupt ner du kan, helst hela vägen, med dina knän pekande fram. Håll ryggen rak och magen spänd. För att göra det enklare kan du ta hjälp av en stol på sidan för att hålla dig i alternativt en stol under dig som du kan sätta dig på och sedan resa dig upp ifrån.
  • Plankan. Stå på armbågarna med rak rygg och fötterna tätt ihop. Spänn magen under hela övningen, för att inte tappa hållningen. Håll dig rak så länge du orkar, men rumpan lite upplyft för att få en rak linje.