Svensk idrott

Löpträning

905454-lopning

Löpningen bara växer och växer i popularitet för varje år som går, vilket inte minst märks på de många motionslopp som finns vilka lockar tusentals deltagare. Om man inte redan löptränar är det definitivt något man bör överväga att börja med eftersom det har så väldigt många positiva effekter på både kropp och själ.

Ut i spåret

Många tror kanske att man måste springa flera mil i veckan för att löpträning ska få någon effekt. Inget kunde vara mer fel. Faktum är att det faktiskt räcker med att springa 5 km ett par gånger i veckan för att konditionen ska förbättras. 5 km två gånger i veckan kan för övrigt vara ett bra mål att sätta upp för den som precis kommit igång eller funderar på att börja löpträna.

Positiva effekter av löpning

Som sagt har löpning en rad positiva effekter på kroppen. Förutom att konditionen förbättras så stärks även musklerna och skelettet. Genom löpträning förstärks även immunförsvaret samtidigt som förbränningen ökar. Är man ute efter att bränna fett finns det ingen bättre aktivitet än just löpning.

Även den psykiska hälsan förbättras av löpträning i form av att stress och ångest minskar samt risken för att drabbas av depression.

Mål med löpträning

För att känna någon mening med sin löpträning kan det vara bra att sätta upp något mål. Ett bra tips kan vara att anmäla sig till något motionslopp. På så sätt för man någonting att kämpa mot, vilket troligtvis kommer göra att det känns roligare att ge sig ut i spåret.

Oavsett var man bor i landet går det nästan alltid att hitta ett motionslopp att springa. Vill man ha en riktig utmaning bör man såklart ta sig an något av de större loppen som Göteborgsvarvet, Stockholm Maraton eller Lidingöloppet.