Svensk idrott

Träna slalom

361934-slalom

Precis som i de flesta olika typer av sporter har även slalom förändrats under tiden genom exempelvis bättre anpassade skidor och avancerad teknik i åkstil. Alpinsporten är fysiskt krävande där en varierad typ av träning behövs för att åkaren ska bli så komplett som möjligt i sitt utövande. Styrka, god kondition och en välslipad teknik är tre huvudmoment som åkaren måste jobba hårt med för att hålla en hög nivå.

Tänk på tekniken

Idag ser vi bland annat en ny lite mer aggressiv åkning bland eliten än vad vi tidigare varit vana vid. Det är viktigt att gå igenom åkningen i detalj för att förbättra och kunna förhindra att exempelvis tekniska fel tränas in omedvetet. Ett exempel på misstag som ofta görs av åkare är att många gärna vill ligga kvar för länge på kant och resultatet blir att åkaren svänger upp för mycket mot backen i avslutningen på svängen. Kantning i fallinjen är bland det svåraste momentet i skidåkningens tekniska delar, det är få alpina åkare som klarar av ingången av svängen på ett helt kontrollerat sätt. Det är därför oerhört viktigt att träna på denna tekniska bit, även om det oftast inte ges så mycket tid till detta träningsmoment.

Glöm inte vallan!

Att valla skidor är också viktigt för att skapa ett bra underlag för åkaren. Skidor som är fel vallade är dessutom onödigt tidsspill eftersom att träningstimmarna belastas av dåligt underhåll och träningsmomenten inte går att fullföljas till hundra procent. På nätet kan du köpa skidvalla smidigt och enkelt, praktiskt då man slipper leta upp närmsta kompletta sportbutik och istället får det levererat direkt till dörren. Åkares tekniska svagheter som exempelvis stavarbetet, vilket är viktigt för balans och rytm i åkningen, kan med fördel tränas upp under försäsongen i brant terräng.